Coachens roll och att vara coach

Världens bästa arrangemang
Enligt regelverket är arrangörscoacher obligatoriskt vid tävling inom nivå 1 (värdetävling).
För tävling arrangerad på uppdrag av SOFT ska SOFT när tävlingen tilldelats utse en eller flera arrangörscoacher.
Coachsystemet ingår i SOFT:s ambition och strävan efter att erbjuda världens bästa orienteringsarrangemang. För tävling arrangerad på uppdrag av SOFT är arrangörscoachen SOFT:s samordnare och är den från förbundet som ansvarar för kontakten med kontrollant och arrangör.
Vid varje tävling som arrangeras på uppdrag av SOFT finns två coacher - en arrangörscoach (benämnd "sprintcoach" vid sprinttävlingar) och en IT-coach.
Sprintcoachen är specialist inom området sprint och tar rollen som arrangörscoach vid sprinttävlingar. Här ligger stort fokus på karta och bana, vilket gör att sprintcoachen arbetar tätt med både kart- och bankontrollant.
IT-coachen är specialist inom området IT och arbetar tillsammans med arrangörscoachen.
Coachens roll
Arrangörscoachen, inkl. sprint- och IT-coachen, har två huvuduppgifter:
- Att säkerställa att kvalitetskontrollen av våra värdetävlingar fungerar enligt avtal.
- Att utveckla våra värdetävlingar.
Det innebär:
- Att ge stöd och support åt i första hand kontrollanten, men också arrangören.
- Att motivera och inspirera, men också att påminna vid behov.
- Att följa upp planering och genomförande av arrangemanget.
- Att dokumentera och sprida erfarenheter.
Coachen har tre roller:
- Coachrollen
- Expertrollen
- Fixarrollen
Coachen ersätter inte kontrollantsystemet för kvalitetssäkring och kontroll av tävlingar utan tvärtom, säkerställer att det fungerar.
Den största skillnaden mellan coach och kontrollant är att coachen verkar över flera år för att kunna utveckla arrangemanget varje år.
Coachen kompetensutvecklar också kontrollanten och arrangören, vilket på sikt gör alla våra arrangemang bättre, även på nivå 2-4.
Att vara coach
Arrangörscoachen har i uppdrag att stötta, motivera och inspirera arrangörer och kontrollanter till våra värdetävlingar. Coachen besöker arenorna och utvecklar kvalitén på våra största och viktigaste tävlingar i landet.
Coachens uppgift är i första hand att leda, inte styra. Däremot kan coachen inta flera olika ledarroller:
- Fixaren
- Expertrollen
- Den coachande rollen
Alla tre kan användas och passar olika bra i olika situationer.
Fixaren tar hand om problemet själv och löser det åt någon annan. Det går fort och jobbet blir gjort så som fixaren vill att det ska bli gjort. Det kan vara så att ansvaret är coachens och då är det förstås lämpligt att coachen också utför det. Nackdelen med att frånta arrangören jobbet är att även ansvaret fråntas, samt att ingen annan lär sig mer än coachen. Som fixare sprids alltså ingen kompetens och det är lätt att ta på sig för mycket.
Expertens roll kan vara idé att inta om det kommer frågor på saker som har ett direkt svar, t ex en fråga om var man hittar information eller hur tidigare arrangörer har löst en särskild uppgift.
Den coachande rollen används när arrangören eller kontrollanten har ett problem som behöver lösas. Finns det inte en enda sanning, t ex en regel som ska följas, är det viktigt att arrangören tar ansvaret. Genom att ställa genomtänkta frågor kan problemet ofta lösas. Frågorna kan delas in i fyra delar:
- Identifiera problemet
- Identifiera det idealiska resultatet (hypotetiskt)
- Identifiera blockeringar som står i vägen för det idealiska resultatet
- Identifiera en eller flera lösningar