Svensk Orientering logotyp
26.02.2021

Här är SOFT:s remissvar gällande nya regelverket

Orientering
I förra veckan remitterade regeringen ett förslag till nytt system för allmänna sammankomster med stöd i pandemilagen. Bland annat föreslogs en särskild regel för motionslopp och liknande idrottstävlingar. Här är SOFT:s remissvar.

Svenska Orienteringsförbundet (SOFT) har i dag svarat på regeringens remiss där regeringen föreslår ett nytt regelverk med begränsningar av allmänna sammankomster och offentliga tillställningar, anpassat efter verksamheternas olika förutsättningar att bedrivas på ett smittsäkert sätt.

I stort ser SOFT positivt på ändringar i begränsningsförordningen till pandemilagen, eftersom denna möjliggör anpassning och bättre träffsäkerhet av restriktioner. SOFT efterlyser dock att delar av de förslagna ändringarna förtydligas och betonar att rättviseaspekten inte får tappas bort.

- Om inte restriktionerna är logiska och rättvisa kommer allmänheten att ha svårare att förstå och respektera de begränsningar som finns, säger förbundschef Susanne Söderholm.

En viktig aspekt som SOFT trycker på är att tävlingsområdet måste delas upp, och att det inte bör finnas något maxtak gällande antalet deltagare på en orienteringstävling.

- Precis som i handeln vill vi att man fokuserar på antal personer per kvadratmeter snarare än på ett maxtak. Avsikten med pandemilagen är att öka träffsäkerheten. Då blir en begränsning avseende antal deltagare orimlig på en tävling som omfattar en hel dags tävlande i en orienteringsskog om flera kvadratkilometer. Lika orimligt blir det att ha en maxgräns för deltagande avseende hela ”tävlingsområdet”. Lagen och dess tillämpning måste ges förutsättningar att särskilja områden och dess smittrisk, i vårt fall olika delar av evenemangs- och tävlingsområden, säger Söderholm.

I remissvaret påpekar SOFT även att det är bråttom.

- Ett träffsäkert regelverk behöver träda i kraft under mars för att våra arrangörer ska ges möjlighet att planera, utveckla och anpassa våra motionstävlingar till olika scenarier för senvåren och sommaren.

HÄR hittar du hela SOFT:s remissvar.

HÄR hittar du även Riksidrottsförbundets remissvar.

HÄR hittar du övriga publicerade remissvar samt den aktuella promemorian.

orienteringsmagasinet.se kan du läsa en längre intervju med Susanne Söderholm.