Information om veterantävlingarna 2025

Några anteckningar inför 2025 års veterantour.

I samband med sista tävlingen i 2024-års veterantour pratade vi om vad som ska/bör  gälla för 2025. Det var inte mycket som diskuterades. Alla var överens om att 2024 varit ett mycket bra veterantävlingsår. Vi fortsätter med samma upplägg för 2025. Här en liten sammanställning av vad som berördes och beslutades. 

Allmänt: Att vi skall fortsätta med veterantouren diskuterades aldrig. Det var en självklarhet. Likaså att vi ska ha 4 banor som tidigare med längd, och svårighetsgrad som vi hittills har haft. Tävlingsdag torsdagar utom de veckor där torsdagen är en helgdag (skärtorsdag, 1:a maj och Kristi himmelsfärd). Dessa veckor kör vi på tisdagen. Sista vårtävlingen blir torsdagen den 5:e juni. Att dagen efter är nationaldagen och en helgdag är inget som påverkar oss. 

Tävlingsprogrammet: När vi skall starta upp den första tävling är ju alltid lite osäkert beroende på hur våren och vintern beter sig. Är det sen vår med snö och kyla så börjar vi en bit in i april. Om våren kommer tidigt så vill vi ju gärna starta i mitten/slutet av mars. För att ha en standard så sa vi att i grund-programmet så är första torsdagen i april det datum som vi har som första tävling. Om det nu visar sig att våren blir torr och fin så är det givetvis tillåtet för någon hågad klubb att köra en tävling i mars.

Exempel: 2025 års tour inleds den 3 april med Almby IK som arrangör. Om det nu blir jättefint orienteringsväder i mars så kan en hågad klubb köra en tävling sista torsdagen i mars. Ja kanske t.o.m. näst sista torsdagen i mars. Vi får då diskutera hur programmet skall ändras. 

Banorna: Det har inte gnällts någonting på banläggningen detta år vilket tyder på att banläggarna gör ett mycket bra jobb. Det är bara att fortsätta så blir upplevelserna för 2025 till nöje för veteranerna. 

Startintervallet: Vi har under 2024 haft obligatorisk starttid 09:30 -10:30. Om någon klubb vill förlänga starttiden längre t.ex. till 11:00 så har det varit helt OK. Samma sak gäller alltså även 2025. Vid en genomgång visar det sig att ca hälften har haft sista starttid 10:30 och den andra hälften har haft 11:00. 

Dusch och fika: Även här gäller samma upplägg som tidigare. Alltså dusch/fika är önskvärt men inte obligatoriskt.

Det betyder att varje arrangör bestämmer själv om de vill ha det eller inte. Det är alltså helt OK att inte ha dusch/fika och det behöver inte vara någon speciell anledning att inte ha det. Viktigt att upplysa i inbjudan vad som gäller. 

Avgifter: Någon diskussion om startavgiften blev det aldrig. Det innebär alltså  att startavgiften skall vara oförändrad dvs. 40:- . Om fika ingår i tävlingen så är avgiften för det 40:-. För att underlätta för arrangören så tag med egen kopp/mugg/kåsa. 

Inbjudan blir viktigare och viktigare när vi inför nya och omarbetar tävlingarna. Var noga med att informera om vad som gäller i alla situationer. Ange kontaktpersoner (banläggare, tävlingsledare) med telefonnummer