Fler väljer att bli partner till orienteringen ”väldigt engagerad målgrupp”
Svensk Orientering består av cirka 540 föreningar och 82 000 medlemmar. Förbundet bildades redan 1938, men orienteringen är ännu äldre än så. 1893 arrangerades den första orienteringstävlingen. Idag har sporten vuxit till en folksport där flertalet av de stora tävlingarna, såsom EM och VM sänds i SVT.
Fler och fler partners har genom åren valt att knyta sig an till orienteringen och förbundet har idag 17 partners från flera olika branscher.
Vi tog ett snack med Fredrik Tanfara som är marknads- och försäljningschef.
Vad är Svenska Orienteringförbundet?
– Vi är ett av Sveriges största idrottsförbund och vad som skiljer oss åt och som är vår styrka är våra medlemmar; de är oerhört engagerade. Man orienterar inte bara utan man ÄR orienterare, vilket gör att målgruppen är väldigt intresserad och följer allt vi gör. Vi äger våra egna kanaler och där befinner de sig, därför missar man ingen i målgruppen med budskapet man vill få fram.
Så vilken målgrupp har då Svensk Orientering?
– Jag skulle säga att vi har en väldigt bred målgrupp och att vi är en sund rörelse. Vi är till stora delar en familjeidrott där motionärer och elit tävlar tillsammans. Absolut, många är tävlingsinriktade, men med kärlek hela tiden till sporten. Det är en otrolig lagkänsla och familjekänsla där man stöttar varandra hela tiden.
Den stora och breda målgruppen gör att inte vilken partner som helst heller är välkommen.
– Det är viktigt att ha partners som vi tror passar vår målgrupp. Vi tar inte in vilka som helst, utan deras produkter eller tjänster ska vara intressanta för vår målgrupp och behöver matcha våra värden och det vi står för. På så vis kan vi även säkerhetsställa en bra start i partnerskap och jobba vidare från den fina grunden.
Varför ska man vara partner till Svensk Orientering?
– Det korta svaret är om man vill stärka sitt varumärke och växa som företag. Vi har en dedikerad målgrupp och vi känner dem väl. Med de förutsättningar är det lätt att ringa in vilka vi vill ha som partners och vilka som vill nå vår målgrupp. Men man kan också nyttja våra kanaler som partners ur rekryteringsskäl, vi har många unga som följer oss, och de som är på väg in i jobblivet. Vi ser också att det skapas affärer mellan befintliga partners vilket är en oerhörd styrka. På senare tid har vi även vuxit i synlighet och är man landslagspartner når man extremt brett via folkliga kanaler, där man även når en bred målgrupp som är allmänt idrottsintresserade på köpet.
Vilka möjligheter att synas finns det?
– Det finns flera olika möjligheter där jag tycker att associationsvärdena blir intressanta. Vi har ganska många olika associationsrättigheter att skapa tillsammans; sund idrott, skog och natur, hållbarhet, CSR och friskvårdssatsningar som Hittaut. Sedan finns såklart fina exponeringsmöjligheter på våra nationella och internationella evenemang som även TV-sänds.
Vad händer i höst för Svensk Orientering?
– Oerhört mycket. Dels påbörjas jobbet med världscup nästa år hos vår partner Idre Fjäll och är man partner till oss så får man alltid förtur till möjlig exponering. En världscup innebär en ypperlig möjlighet att nå drygt 500 000 tv-tittare per dag i Sverige under tre dagar. I höst väntar även stor partnerträff i Göteborg där vi har träning och hälsa som tema och spännande föreläsningar. Vi har även en höstsamling som vi ser fram emot där vi kommer kunna skapa content med förbundet och de partners som ingår med landslagsaktiva.
Sedan väntar även stora internationella tävlingar både under sommaren och sensommar/höst med världscupavslutning i Finland i september.
– Allra närmast ser vi alla fram emot O-Ringen som är världens största orienteringsäventyr med drygt 20 000 deltagare i sju dagar, och där min kollega Mats Adolfsson gjort ett grymt jobb med alla partners till detta. Orterna för nästkommande tre år är klara, så vill man synas där är det Mats man ska höra av sig till.
Vi frågade även vår partner Eksjöhus, som valt att förlänga och teckna ett fyraårigt partneravtal med Svenska Orienteringsförbundet, kring varför de valt att vara partner.
– Vårt samarbete med Orienteringsförbundet är ett naturligt steg i vårt engagemang för svensk idrott. Det är ett sätt att stötta både de som precis hittat sporten och de som fokuserar på sin elitsatsning. Vi är stolta över möjligheten att tillsammans med orienteringsförbundet inspirera fler barn, ungdomar och familjer att hitta orienteringens gemenskap samt ge fler elitsatsande möjlighet att förverkliga sina drömmar, säger Anders Olsson, marknadsansvarig på Eksjöhus.
Även Idre Fjäll, en mångårig partner är inne på samma anledning; att få fler i rörelse:
– Samarbetet med Svenska orienteringsförbundet är ett klockrent exempel om modern sponsring och samarbete som ska bidra till fler i rörelse. Det handlar om ett levande samarbete där elit möter motion, där rörelseglädje och inspiration utgör ett fundament för ett samarbete som betyder mer än en logga på bröstet, säger Calle Enarsson, försäljningschef på Idre Fjäll.