Svensk Orientering logotyp
12.09.2016

Lyckat samarbete på Hälsodagen: ”Vill vara med i nya sammanhang”

Orientering
Svensk orientering och "Ut i det fria"-kampanjen gjorde gemensam sak på Hälsodagen i Stockholm. "Ett spännande samverkansprojekt där vi kan nå delvis nya målgrupper", säger Tomas Stenström på Svenska Orienteringsförbundet.

Den 4 september anordnades Hälsodagen på Gärdet i Stockholm. Bakom arrangemanget står 1,6 miljonerklubben och 2,6 miljonerklubben, vilka båda arbetar för kvinnors hälsa och livskvalitet.

I ett av många tält kunde besökarna prata orientering med Svenska Orienteringsförbundet och "Ut i det fria"-initiativet. "Ut i det fria" är ett initiativ mot TBE i Sverige. Bakom initiativet står läkemedelsbolaget Pfizer, 1,6 miljonerklubben och SOFT. Målsättningen är att uppmuntra allmänheten att spendera mer tid utomhus och att öka den generella kunskapen om den fästingöverförda sjukdomen TBE och vad man kan göra för att skydda sig.

På Gärdet fanns givetvis också möjlighet att ta en orienteringsrunda.

- Syftet med hela arrangemanget är att fler människor ska ut i det fria och aktivera sig. Därför känns det högst naturligt för svensk orientering och "Ut i det fria" att vara med, säger Tomas Stenström på SOFT.

- Här kan vi nå människor vi kanske annars inte hade kommit i kontakt med. Samtidigt initierar vi ett spännande samarbetsprojekt som kan utvecklas på sikt. Vi vill gärna vara med på nya ställen, i nya sammanhang, där potentiella orienterare rör sig.

Här kan du läsa mer om Hälsodagen

Här kan du läsa mer om "Ut i det fria"

RELATERADE NYHETER

24 Vmsprint Tovealexandersson Hugomattsson
Tove Alexandersson nominerad till Jerringpriset – så röstar du på vår orienteringsstjärna
Alma Svennerud
Möt Alma Svennerud - årets komet
Stafettligan i Örebro tidigare i år
Tyck till om Stafettligan – och se var den arrangeras nästa år
Fler nyheter