Under hösten har Svenska orienteringsförbundet med hjälp av en designbyrå tagit fram en ny design för Naturpassets hemsida som under vintern byggts av en programmerare. Syftet med hemsideprojektet är att säkerställa att Naturpasset ska kännas relevant som motionsaktivitet även i framtiden. Målen med den nya hemsidan är flera.
För deltagare
- Att få fler deltagare att skapa konto och registrera sina tagna kontroller.
- Att göra det enklare för deltagare att finna var det finns Naturpass och var man köper kartan.
För arrangör
- Att få fler arrangörer att lägga upp sina Naturpass på hemsidan.
- Att som arrangör kunna informera deltagare om eventuella förändringar i ett Naturpass under pågående säsong.
För svensk orientering
- Att få statistik på hur många som deltar i Naturpasset och hur många kontroller de tagit. Fram till nu har statistiken kommit från arrangörer som rapporterat in hur många Naturpass de sålt.
Hela arbetet med nya hemsidan är finansierat med öronmärkta projektmedel från Svenskt Friluftsliv och har innefattat följande delar:
- Enkätundersökning med 237 svar från deltagare och 52 svar från arrangörer för att få insikt i Naturpassets styrkor, hur det används och av vilken målgrupp.
- Fyra fokusgrupper med totalt 20 personer (deltagare och arrangörer) för att få en djupare förståelse för användarbeteende, önskemål och behov av utveckling.
- Sju användartester på en prototyp av hemsidan för att se så att den är användarvänlig.
- Design
- Programmering
Under 2023 kommer projektet fortsätta med att undersöka möjligheten att ta fram en webbshop för att underlätta försäljning av Naturpass.
Bildtext: Fika med utsikt över skogarna kring Nynäshamn under en tur med Naturpasset. Fotograf: Magnus von Friedrichs.
50 år som prestationsfri motionsform
1970 tog Riksidrottsförbundet upp det norska framgångsrika projektet Trim som syftade till att nå ut med ”idrott åt alla”. Många svenska idrottsförbund följde parollen ”Sverige i Trim” men störst och mest långlivad blev Trimorientering. Redan det första året kunde man räkna in drygt 100-talet arrangerande klubbar.
Olika varianter på Trim skapades som Skoj på hoj, Korsords-Trim, Turist-Trim, Bostads-Trim – uppfinningsrikedomen var stor bland klubbarna för att på det här trevliga sättet föra ut orienteringen till allmänheten och även ge sina egna orienterare en prestationsfri motionsform.
1980 trycktes materialet under begreppet ”Ströva utan stress” för att riktigt poängtera att här var det ej fråga om tävling, utan ett motionerande utan tanke på klockan och prestationen.
1998 tog Svenska Orienteringsförbundet ett helhetsansvar för verksamheten. En ny grafisk profil togs fram och Trimorientering bytte namn till Naturpasset. Världsstjärnan Annichen Kringstad anställdes för att sprida konceptet och Apoteket gick in som huvudsponsor och återförsäljare. 1990-talets försäljning på 15 000 Trim-orienteringskartor per år ökade snabbt till 40 000-50 000 Naturpasspaket per år under 2000-talet och 2010-talet. Det är vanligt att två personer eller fler delar på samma karta så det är troligt att Naturpasset har 100 000 deltagare.
2016 uppdaterades den grafiska profilen för att gå i linje med svensk orienterings två andra motionskoncept Motionsorientering och Hittaut. En gemensam hemsida togs fram med målet att göra det enklare för deltagare att hitta information och pröva de andra koncepten.
När många aktiviteter tvingades ställa in på grund av pandemin 2020 och 2021 sökte sig allt fler människor ut i naturen. Som smittsäker utomhusaktivitet fick Naturpasset ett jätteuppsving med försäljningsrekord på över 70 000 pass.
Besök Naturpassets hemsida här: https://naturpasset.se/
Text: Linnea Börjars