22.10.2025

Nytt samarbete marknadsför orienteringen för fler

Svensk Orientering
Ett nytt samarbete mellan Alkompis och Svensk Orientering ska inspirera fler arabisktalande i Sverige att upptäcka orientering. Kampanjen lyfter hur sporten bidrar till gemenskap, hälsa och integration – och visar att naturen är öppen för alla.

Många nya svenskar saknar naturliga vägar in i föreningsliv och ut i naturen, trots att fysisk aktivitet och social samhörighet är avgörande för såväl välmående som integration. Genom en kunskapshöjande kampanj på arabiska vill Alkompis och Svensk Orientering visa att orientering inte bara handlar om karta och kompass – utan om god hälsa och social gemenskap.

Många i vår målgrupp söker nya aktiviteter för hela familjen, och när sommaren tar slut blir det tyvärr sällan fokus på just utomhusaktiviteter. Man upplever att vädret är ett hinder och tar sig inte ut. Genom att göra information om orientering tillgänglig på fler språk kan fler våga sig ut och testa denna sport som är betydligt mer tillgänglig än många tror, säger Julia Agha, vd på Alkompis.

Vår vision är att alla, oavsett bakgrund, ska känna sig välkomna i orienteringen. Samarbetet med Alkompis gör att vi når nya grupper som kanske aldrig har hört talas om sporten tidigare – men som snabbt upptäcker hur roligt och inkluderande den är, säger Malin Widell, programansvarig för mångfald och inkludering på Svensk Orientering.

Om kampanjen
Kampanjen består av en sponsrad artikel, en TikTok-video där Alkompis testar på orientering samt digitala annonser. Innehållet sprids på arabiska via Alkompis plattformar med syfte att väcka nyfikenhet, sänka trösklar och visa hur enkelt det är att börja. Kampanjen lyfter också hur orientering kan stärka både hälsa och gemenskap, samt hur familjer kan prova på sporten genom Fritidskortet.

Om Alkompis
Alkompis är Sveriges största mediehus på arabiska och har sedan 2012 gjort svenska nyheter och samhällsinformation tillgängliga på arabiska. Alkompis.se når runt 350 000 unika användare varje månad och genom sin stora digitala räckvidd stärker Alkompis delaktigheten och engagemanget bland arabisktalande i Sverige.

Ta del av kampanjen hos Alkompis

Relaterade nyheter

Orienterare springer mot mål
Min första tävling – film och broschyr guidar nya orienterare
O65+ Vagvalsdiskussioner Scaled
Rehns BK värvade 100 nya medlemmar med O65+ – nu sprids projektet i hela landet.
Kopia Av A4 Annons Orienteraren (Facebook Annons)
Dags att annonsera i Tävlingsprogrammet 2026
Hanna Lundberg på omslaget av Orienteraren
Revansch, mod och mästerskapsdrömmar – höstnumret av Orienteraren ute nu!