Tävlingsadministration
Prenumerera på IT-nyheter
Till området IT & tävlingsadministration hör SOFT:s centrala IT-system Eventor med tävlingsprogram, anmälan och resultatredovisning. Dit hör också OLA som är SOFT:s tidtagningsprogram under tävling med direktanmälan, lottning av startlista och stöd för speaker och olika stämplingssystem.
Vill du få nyheter inom området IT och tävlingsadministration, prenumerera på nyhetsbrevet IT-nytt via länken nedan. Där finns också en länk till en sida med tidigare nummer av IT-nytt.Nyhetsbrevet IT-nytt
En beskrivning av svensk orienterings IT-system
Följande dokument beskriver SOFT:s IT-system och hur IT-frågor hanteras.
- En beskrivning av svensk orienterings IT-system och hantering av IT-frågor (v. 2021-05-21)
Hjälp och support
För Eventor, använd eventorsupport@orientering.se. För guider, forum och vanliga frågor och svar (FAQ), se här.
För OLA, använd olasupport@orientering.se.
För Omaps och andra webbtjänster, använd teknisksupport@orientering.se.
Reservplan - för oförutsedda händelser
Som arrangör, tänk på att alltid vara ute i god tid. Det kan vara din bästa kvalitetssäkrare. Även om det till exempel är långt kvar till att anmälningstiden till tävlingen går ut, planera för kartåtgång tidigt och förbered personen/företaget som skriver ut kartor på hur många utskrifter det beräknas bli.
Ha också alltid en reservplan för oförutsedda händelser.
- Vad händer om IT-ansvarig blir sjuk och inte kan vara med före och under tävlingsdagen?
- Vad händer om Eventor inte går att nå när anmälan går ut?
- Vad händer om elen lägger av ute på tävlingen?
- Vad händer om nätverket hänger sig eller en dator går sönder?
När det gäller Eventor vädjar vi om att vara pragmatisk och tillmötesgående mot deltagare som haft problem att anmäla sig. Vi rekommenderar också att alltid ha en kopia av startlista, tävlings-PM och annan kritisk information tillgänglig via arrangemangets eller föreningens hemsida.
Rapportera in IT-ärenden
För inrapportering av ärenden, använd någon av e-postadresserna ovan.
För att du ska slippa rapportera in ärenden som redan är rapporterade, och för att kunna se vilken utveckling som pågår i svensk orienterings IT-system, är publika listor en lösning. Tyvärr fungerar inte den publika listan i det ärendehanteringssystem vi bytt till.