Behålla

Att behålla och fortsätta engagera, intressera och utveckla individer kan ibland upplevas som lite klurigt.

Nedan finns en del idéer, förslag och möjligheter för att lyckas med att bedriva en attraktiv barn- och ungdomsverksamhet i föreningen.

Glädje och motivation
Det finns stort underlag att ta del av när det gäller barn och ungdomars anledningar till att fortsätta respektive att sluta med orientering. Detta visade sig inte minst i den studie om barns tävlande som Svenska Orienteringsförbundet lät genomföra under hösten 2018. Här finns studien att ta del av.

Studien visar bland annat att de sociala sammanhangen är av mycket stor vikt för de allra flesta i fråga om att fortsätta med sitt idrottande. Med stöd av studien gör uppmaningen att fortsätta leka mycket, göra saker tillsammans. Tävla också gärna, men fokusera även här på helhetsupplevelsen och undvik att fokusera på enskilda resultat.

Till detta är resor, läger, speciella händelser något som bör inplaneras och genomföras för alla grupper. Det kan vara allt i från fika efter träningen, korvgrillning på säsongsavslutningen och tipspromenad till badkväll eller träningsläger/tävlingsresa.

Delaktighet och engagemang
Det som också visat stärka ungdomars vilja att stanna kvar inom idrotten är delaktighet i den egna verksamheten. Det här görs till exempel genom att låta deltagarna medverka i genomförandet av delmoment under träningstiden, till exempel uppvärmning eller lekar men också genomgångar av det som ska göras eller har gjorts.
Ett annat sätt är att ha regelbunden dialog där deltagarna får tycka kring den verksamhet som bedrivs. Vad vill de ha mer av, vad är roligast, är det något de inte gillar och så vidare. Det gör det enklare att sedan forma verksamheten på ett sätt som uppskattas av ungdomarna. Ökad delaktighet är grunden till ökat engagemang vilket borgar för att individen vill fortsätta vara med i föreningens verksamhet, samt att aktivt medverka för att föra den framåt.

Utmaning och utveckling
Deltagarna i en grupp är individer och de är alla olika. Det kan gälla hur man tar till sig information, vad man har för inlärningsmetod, vad man föredrar och vad man ogillar i fråga om situationer och verksamhet. Dessutom skiljer sig jämnåriga ungdomar mycket åt i fråga om mognad. Alla aspekter kring barn och ungdomars utveckling är ett stort område i sig och behandlas i den här dokumentationen inte mer än just konstaterandet ATT de är olika och därmed inte kommer ta till sig sådant som förmedlas lika. Det är en viktig vetskap för dig som ledare att bära med dig.

För att verksamheten ska vara utmanande, attraktiv och utvecklande får ovanstående konstaterande till följd att verksamheten behöver ha en viss spännvidd vid varje enskild träff. Från den grundnivån som alla deltagare kan anses vara i behov av till någon extra klurighet, variant av övningen, som kan utmana och utveckla även de som innehar lite mer förmåga.
Även i fråga om genomförandet av utmanande teknikövningar kan delaktigheten spela stor roll, där individen lär genom att planera, genomföra och sedan reflektera över sin prestation vid just den aktuella övningen.

Att se och synas
Det här är viktigt. Som ledare för en grupp är det väsentligt att ge alla deltagare uppmärksamhet och intresse, dedikerad tid. Man talar ofta om att ”se” alla deltagare. Är det många deltagare i en grupp kan man ifrån ledarhåll dela upp deltagarna i mindre grupper utifrån vilka jag som ledare har i uppgift att tydligt ägna tid åt och inkludera.
För deltagarna är det viktigt att få synas. Att få känna att ledarna och mina kompisar i gruppen ser att jag är på plats, och att min närvaro gillas och räknas. Det är bekräftande och stärkande för självkänslan hos individen.

Att synliggöra gruppens verksamhet är en annan aspekt som adderar värde. Nyttja gärna föreningens digitala kanaler, sociala medier för att lägga ut snabba enkla klipp, bilder från verksamheten som genomförts. Det stärker även gruppen och ger också övriga föreningen inblick i vad just de här ungdomarna får vara med om och uppleva.

Erbjud en tydlig och strukturerad verksamhet
Ett första tips är att låta det material som utgör orienteringskurser från grön till violett nivå utgöra grunden för föreningens ungdomsverksamhet. Att nyttja ett färdigt och likartat format för alla nivåer underlättar för både aktiva och ledare. Sedan är orienteringskurserna inte något som täcker hela verksamhetsåret utan behöver kompletteras med andra aktiviteter och fler träningstillfällen.
Variation eller återkommande inslag? Vad är egentligen bäst? Ett visst mått av variation inom ramen för föreningens struktur är så klart att föredra. Att addera nya övningar, lekar, utmaningar över tid kommer vara gynnsamt både för ledare och aktiva. Samtidigt har många föreningar en del favoritinslag i verksamheten, sådant som alla älskar, och dessa bör man så klart hålla fast vid. I alla fall så länge de fortsätter att hålla högt intresse och engagemang hos deltagarna.

Utvecklingsmärken
Att nyttja utvecklingsmärkena (eller diplom) ger ett bra tillägg till struktur och system för både deltagare, målsmän och föreningens ledare, för att ha koll på vilka individer som är på vilken nivå och vilka moment de ska öva på.

Utvecklingsmärken finns även för orange, violett och senare även svart nivå där förhoppningen är att motivera och inspirera ungdomarna att utvecklas och fortsätta orientera. Här finns information om utvecklingsmärkena.

Träffas/träna oftare
Kurserna för orange och violett är upplagda för ett pass i veckan i åtta veckor, men då deltagarna i dessa grupper, generellt sett, är någonstans kring 13-16 års åldern är det rimligt att ha ytterligare verksamhet för dem. Vad, när och hur är så klart upp till föreningens förutsättningar och möjligheterna i närområdet. Det här är något föreningen och ledarna för verksamheten behöver diskutera och fastställa.

Möjligheter att ta med i en sådan diskussion kan till exempel vara, föreningens övriga verksamhet, aktiviteter med grannklubb eller krets, distriktets verksamheter med träningsdagar och tävlingsresor. Det kan också vara samverkan med annan lokal förening i annan idrott som till exempel löpträning med en friidrottsklubb.  

Ett roligt och spännande format som svensk orientering erbjuder för målgruppen är Stjärnkampen som presenteras nedan.

Det behöver inte heller enbart handla om just träning. Här kan vidden av sociala inslag och sammanhang också komma in och bara fantasin sätter gränser vad ni kan göra och åstadkomma. Det alternativ som svensk orientering kan lyfta fram är Ungoteket vilket presenteras noggrannare nedan.

Stjärnkampen
När ungdomarna når orange nivå finns det många goda skäl för dig som ledare att titta närmare på Stjärnkampens innehåll, upplägg och utbud. Stjärnkampen är för alla ungdomar i åldern 13-16 år som vill anta utmaningen om vilken träningsgrupp som genomför flest uppdrag och på så sätt samlar flest stjärnor. Tillsammans i gruppen genomför ungdomarna en mängd varierande uppdrag med fokus på glädje, gemenskap och utveckling.

Det paketerade konceptet hjälper dig som ledare att utveckla hela individen då uppdragen berör flera olika områden, inte bara hur individen utvecklas orienteringstekniskt. Dessutom är uppdragen noga beskrivna vilket underlättar både planeringen och genomförandet för dig som ledare.

Läs om Stjärnkampen.

Ungoteket
Ett spår som växer och är väsentligt att visa är möjligheten för ungdomar att verka i föreningen. Att ge ungdomar utrymme att bidra till verksamheten som ledare och funktionär. I Ungoteket finns ett färdigt upplägg för att ge ungdomar 14-25 år grundläggande kunskaper i föreningskunskap, ledarskap, att arrangera, "orienterings-IT", marknadsföring, banläggning och kartritning. Därutöver får de även planera och genomföra ett eget projekt.

Ungoteket kan genomföras i föreningsregi men i flera distrikt erbjuds möjligheten att delta från centralt håll.

Läs om Ungoteket.

Resan mot tävlingar utanför distriktet
Medan barn i 10-12 års klasserna i huvudsak deltar på arrangemang i det egna distriktet växer möjligheterna och alternativen betydligt när individerna blir 13 år och än mer när de fyllt 15 år. Just målgruppen 13-16 år erbjuds i regel gott om nationella utmaningar med olika distriktsmatcher, regionala mästerskap och sedan även ungdoms SM. Dessutom ökar utbudet av möjliga stafetter och tävlingsresor. Det utgör såklart en möjlighet men i vissa fall även en avdelare, en avdelare mellan de som åker med och de som stannar hemma. Den här skiljelinjen är bra som ledare att känna till. För att få fler att vilja följa med är det väsentligt att även fortsatt hålla fokus på helhetsupplevelsen, ”se” alla deltagare, premiera deltagande och genomförande framför resultat. Med det sistnämnda i åtanke blir det även otänkbart med toppning av lag. Vem gynnar det? Inte gruppen, inte föreningen och sällan fler än enstaka individ.
Nedan följer några tips för ökat tävlande:

- Uppmuntra deltagande oavsett klass. Se och uppmärksamma allas deltagande och fokusera på deltagande och genomförande snarare än prestation och resultat.

- En del föreningar har "prio-tävlingar" som ingår i verksamheten och dit alla ungdomar anmäls automatiskt. Det blir som lagidrotternas spelschema då vissa tävlingar motsvarar "matcher". En offensiv men ofta framgångsrik metod för att få med hela ungdomsgänget till ett antal arrangemang.

- Välj även ut en eller flera tävlingsresor och/eller stafetter dit ni siktar på att vara med många. Lägg in det i deltagarnas program från början.

- Ha en aktiv inställning för att uppmuntra fler att komma iväg på orienteringsaktiviteter med klubben, kretsen eller distriktet.

Ha alltid en plan för nästa steg!
Det här är viktigt och det hänger ihop med kommunikation, information och sammanhang. Om föreningen kontinuerligt erbjuder en fortsatt väg framåt för individen och gruppen och den känns intressant och attraktiv kommer nyfikenheten och förväntan inför nästa del fungera som motor framåt. Det är alltså viktigt att förmedla vad som kommer längre fram och hur det ni gör nu hänger ihop med det.
Med bra framförhållning ges även bättre förutsättningar för individen att boka in och prioritera föreningens aktiviteter och verksamhet.