Informera

För nyrekrytering heter det här avsnittet marknadsföra men när kurserna ges för orange och violett nivå förutsätts att deltagarna redan är medlemmar och aktiva i verksamheten sedan tidigare. Därmed blir det mer fokus på att informera och nå ut till dessa än att synas externt.

För att göra det enkelt för er att sprida information finns det här nedan mallar färdiga för er att använda. Där finns också färdiga format för instagram vilka även går att nytta på andra digitala platser.

Därefter följer en del tips om hur man kan tänka kring information, samt slutligen en del alternativa metoder för att hantera sitt informationsflöde.

Mallar trycksaker
Mall Orange - Infoblad/inbjudan (redigerbar, word, A4)
färdigt exempel

Mall Violett - Infoblad/inbjudan (redigerbar, word, A4)
färdigt exempel

Instagram "fyrkant"
Orange nivå
Violett nivå
Orange och violett nivå
Neutral "Orienteringskurs..."

Instagram story 9:16
Orange nivå
Violett nivå
Orange och violett nivå
Neutral "Orienteringskurs..."

Tips om hur man kan göra

  1. Föreningens egna kanaler

Först och främst behöver informationen om er orienteringskurs läggas upp på den egna hemsidan eller annan central plats där föreningens ungdomar delar information. Den här platsen används sedan för att peka till, "Läs mer på...". Därför är det också viktigt att informationen om er orienteringskurs får en central och tydlig placering där ungdomar och/eller målsmän vanligtvis söker och finner information om föreningens ungdomsverksamhet.

Vill man nyttja färdiga mallar som informationshållare finns detta färdigt bland materialet presenterat ovan. infoblad/inbjudan.

 

  1. Nå målgruppen

När informationen är på plats sprider ni denna i de digitala kanaler föreningen normalt använder i kommunikation med barn- och ungdomslöpare och deras målsmän. Det kan till exempel vara Facebook, Instagram, Nyhetsbrev, e-post, mm.
I det här skedet kan man även överväga om anmälan ska göras eller att mottagaren på annat sätt får bekräfta att hen tänker delta. Ett sådant här förfarande kan te sig överflödigt men har den stora fördelen av att det skapar en, vad vi kan kalla, ”tyst förbindelse”, vilket ger deltagaren en starkare anknytning till kursen som väntar.
Till detta kan ni med fördel använda ovanstående instagramformat och infoblad/inbjudan.

 

  1. Information löpande

I handledningen, som tagits fram för respektive kurs, finns ett avsnitt om kommunikation och information löpande under tiden för kursen. Kortfattat så rör det sig om tre delar.
- Kommunikation och information mellan ledare
- Information till deltagare och målsmän mellan varje tillfälle
- Publik information i klubbens kanaler

Till detta kan ni med fördel använda ovanstående webbpluggar och länkar till informationen på er förenings hemsida eller liknande. Att återanvända det grafiska materialet som finns att tillgå knyter samman informationen på ett bra sätt kring allt som rör kursen.

Läs mer om den löpande informationen i handledningen.

Handledningen innefattar endast genomförandet av kurserna, önskas en översikt för hur materialet i stort kan nyttjas hänvisar vi till "Inledningen".