Planera

Att planera för att hålla orienteringskurs på orange och/eller violett nivå behöver inte vara särskilt komplicerat men det är så klart en del förutsättningar som behöver ses över och några beslut att fatta.

Vilka ska delta
Vilka individer är aktuella för att deltaga på kurser på orange och/eller violett nivå?
Rent åldersmässigt är det 13-16 åringar som tävlar på denna nivån men i er förening finns det möjligen individer som kan vara något år yngre eller ett eller flera år äldre som skulle kunna utgöra deltagare i gruppen.
Det är bra om det diskuteras i föreningen om hur man ser på nivåindelad träning respektive åldersindelad träning. Utkomsten av en sådan diskussion kommer avgöra vilka individer som ämnas deltaga i kurserna för orange respektive violett nivå vid varje givet tillfälle.

Föreningens förutsättningar
Inför planeringen är också en intern check kring föreningens förutsättningar nödvändigt.

Vilka ledarresurser finns för kursverksamheten och vilken kompetens finns i ledargänget?

Kanske behövs någon utbildning eller ytterligare ledare tillföras för genomförandet av kurserna.

Har föreningen en eller flera kartor uppdaterade för träningar på orange och violett nivå eller behövs någon revidering göras?

Material är nästa område att checka av. Skärmar, kompasser, SI-enheter, SI-pinnar, olika typer av ungdomsmaterial, informationsmaterial och liknande.

Bra att göra en liten inventering och checka av om det är något som behöver kompletteras, uppdateras eller köpas in.

Vilket material som behövs för respektive kurs framgår av kursmaterialet som också finns samlat på sidan för material.

Tid, plats och omfång
Det som sedan behöver beslutas är när kursen/erna ska erbjudas, dels veckodag och tidpunkt, men också längd på träffarna och hur många tillfällen som ska ingå. Materialet innefattar åtta träffar per färg och en träff planeras till 90 minuter, men här finns utrymme att lägga till eller ta bort träffar om så önskas.

Föräldraengagemang
Kanske har er förening redan idag en plan/strategi för hur föräldrar och vårdnadshavare till barn- och unga i er verksamhet ska få information om orientering, föreningen och dess verksamhet. Om inte kan det vara en god idé att i förväg prata igenom hur man önskar att föräldrars engagemang ser ut och hanteras.

Ansvarsfördelning
När upplägget för kursen kommit på plats är det bra att få en "vem-gör-vad-när" plan på plats för genomförandet av kursen. Den här indelningen kan se olika ut utifrån hur ledargänget önskar att kursen genomförs. Det går att dela in utifrån uppgifter där samma ledare har hand om samma saker vid alla träffarna medan alternativet är att dela ansvaret träffvis där ansvaret för respektive träff flyttas mellan ledare (ledarpar) och övriga turas om att bistå med de olika uppgifterna som ska genomföras.