Utökade insatser

Det här avsnittet beskriver ytterligare marknadsföringsinsatser som kan genomföras för att attrahera deltagare till föreningens orienteringsverksamhet.

Skolan
I skolan finns ofta möjlighet till större insats. Vanligt är att samverka med skolan och skapa aktiviteter såsom skolorientering, skolgårds-OL, rastaktivitet eller medverka på idrottslektion. De här insatserna, vilka man nu väljer att göra, behöver tajmas med starten av era kurser och då förslagsvis läggas 3-4 veckor före start. Exempel på uppskattade skolgårdsaktiviteter är Mini-OL, stämpelbana, Stjärn-OL, där de två förstnämnda går utmärkt att genomföra även utan skolgårdskarta.

Annonsering
Att nyttja regelrätt annonsering i medier är så klart också det en möjlighet. Här behöver man som förening emellertid väga kostnad mot förmodad "träffbild". Att annonsera i traditionell dagspress/lokalpress är ofta förenat med ett antal tusenlappar medan många av andra marknadsföringsinsatser är betydligt mer kostnadseffektiva även om de kräver tid och insats i stället. Därmed ändå inte sagt att annonsering i dagspress inte skulle ge något. Har ni som förening bra relation och en okej kostnadsbild för annonsering så kan det naturligtvis ge viss effekt. Annonsering i sociala medier ger större möjlighet att förfina målgruppen och är kostnadsmässigt ett mer fördelaktigt alternativ jämfört med tryckt media.

Punktinsats
Gör en punktinsats till fots genom att, i utvalt område, lägga informationsflyers/inbjudan till kurs i hushållens brevlådor. Det med fördel utifrån ett offensivt budskap som bottnar i föreningens värderingar eller lockelsen till natur och äventyr. Den här insatsen kräver avsatt tid men har mycket bra "träffbild" då alla i utvalt område får ta del av inbjudan.

Målgruppsinriktad marknadsföring
Är er förening intresserade av att rikta er orienteringskurs till en särskild målgrupp kan budskapet i marknadsföringen behöva anpassas på ett flertal sätt. Det kan handla om språk, kultur, kön, kostnader, transporter, hänsyn till religiösa högtider, funktionsvariationer med mera. För mer information och stöd kring målgruppsinriktad marknadsföring till särskild målgrupp kontaktas med fördel Svenska Orienteringsförbundets kansli.