Planera

Att planera för att hålla orienteringskurs för barn och unga behöver inte vara särskilt komplicerat men det är så klart en del förutsättningar som behöver ses över och några beslut som behöver fattas.

Förening för förutsättningar
Det första steget i planeringen är en intern check kring föreningens förutsättningar:

• Vilka ledarresurser finns för kursverksamheten och vilken kompetens finns i ledargänget? Kanske behövs någon utbildning eller ytterligare ledare tillföras för genomförandet av kurserna.
  • Har föreningen en eller flera kartor uppdaterade för träningar på grön, vit och gul nivå eller behövs någon revidering göras?
  • Material är nästa område att checka av. Skärmar, kompasser, SI-enheter, SI-pinnar, olika typer av ungdomsmaterial, informationsmaterial och liknande. Bra att göra en liten inventering och checka av om det är något som behöver kompletteras, uppdateras eller köpas in. Vilket material som behövs för respektive kurs framgår av kursmaterialet som också finns samlat på sidan för material.

Utbudet att erbjuda
Det andra steget i planeringen är att utifrån förutsättningarna och föreningens/ledarnas egna önskemål välja vilken/vilka kurser man vill erbjuda. Det går bra att kombinera färger, att till exempel köra grön kurs som nybörjarkurs och parallellt vit och gul kurs för de barn som redan varit med ett år eller två. Alternativt kan den ordinarie barn- och ungdomsverksamheten fortgå som vanligt och t ex grön kurs används som material för en vanlig nybörjarkurs. Ett annat upplägg är att köra grön kurs på våren och vit på hösten.
Det går också mycket bra att använda vit och gul kurs för de barn och ungdomar som redan är igång i verksamheten även om man inte genomför en grön kurs.

Tid, plats och omfång
Det som sedan behöver beslutas är när kursen/erna ska erbjudas, dels veckodag och tidpunkt, men också längd på träffarna och hur många tillfällen som ska ingå. Materialet innefattar fem träffar per färg och en träff planeras till 90 minuter, men här finns utrymme att lägga till träffar om så önskas.

Vårdnadshavares engagemang
Kanske har er förening redan idag en plan/strategi för hur vårdnadshavare till barn- och unga i er verksamhet ska få information om orientering, föreningen och dess verksamhet. Om inte kan det vara en god idé att i förväg prata igenom hur man önskar att föräldrars engagemang ser ut och hanteras.

Ansvarsfördelning
När upplägget för kursen kommit på plats är det bra att få en "vem-gör-vad-när" plan på plats för genomförandet av kursen. Den här indelningen kan se olika ut utifrån hur ledargänget önskar att kursen genomförs. Det går att dela in utifrån uppgifter där samma ledare har hand om samma saker vid alla träffarna medan alternativet är att dela ansvaret träffvis där ansvaret för respektive träff flyttas mellan ledare (ledarpar) och övriga turas om att bistå med de olika uppgifterna som ska genomföras.

Vilka ska delta
För att få in anmälningar till er orienteringskurs behöver informationen om vad ni erbjuder, nå de tilltänkta deltagarna. Marknadsföring är ett kapitel för sig, ett viktigt sådant, och ni finner det här.